marteneileensuriname.reismee.nl

Eerste week

We zijn nu al weer een week in Suriname en hebben al het een en ander gezien van Paramaribo. Zaterdag zijn we op zoek gegaan naar de Choi's, een grote supermarkt die allemaal geimporteerde producten verkoopt. De meneer van de taxi wist precies waar we moesten zijn en eenmaal binnen keken we onze ogen uit. Van Kellogs tot hagelslag, ze hadden echt alles. Met de nodige spulletjes ,zoals honing voor onze zere keeltjes en pannekoeken mix, gingen we weer terug naar huis.

Maandag zijn we weer terug geweest naar de bank om het geld voor de MKV aanvraag te storten. Hierna zijn we doorgelopen naar het centrum, waar we langs het 'Presidentieel Paleis' liepen. Tot onze verbazing is de beveiliging niet meer dan een hek waar een mannentje achter staat. Achter het paleis ligt de Palmentuin, wat een park is met enorm veel palmbomen. Dit grenst direct aan het paleis en wordt gescheiden door niet meer dan een houten hek. Hier hebben we uiteraard ook nog wat plaatjes geschoten.

Vanuit de Palmentuin zijn we naar Fort Zeelandia gelopen. Echter was het fort zelf dicht op maandag en konden we dus niet naar binnen. Wat achteraf ook niet zo erg was, aangezien ze het voor drie maanden aan hte verbouwen zijn en we niet weten of dit nederlandse of surinaamse maanden zijn. Langs de Waterkant zijn we door gelopen naar de winkeltjes.

Natuurlijk waren we weer is iets vergeten in de stad en moesten we dinsdag terug om 'Plakzegels' te halen. Dit zijn eigenlijk gewoon postzegels die we op ons MKV aanvraag formulier moesten plakken, wat heel vreemd is aangezien we dit online moeten inleveren. Vanuit het postkantoor zijn we door gelopen naar Zus & Zo, een restaurantje net voorbij de Palmentuin, waar we best goedkoop hebben gelunched ( ongeveer 10 euro voor ons samen). Vervolgens zijn we weer langs Waterkant naar de winkels gelopen om hangmatten te kopen. Ook kwam in de avond ons nieuwe huisgenootje Anne aan.

Woensdag zijn we met Anne haar fiets op gaan halen en de fiets van Eileen in gaan wisselen, omdat haar ketting er om de 100 meter af ging. Al fietsend zochten we naar een grote Chinese supermarkt. Na een stukje fietsen, zonder een supermarkt tegen te komen, zagen we bordjes van de Paramaribo Zoo staan en hebben we deze bezocht. De dierentuin was erg klein en de dieren zaten ook in vrij kleine hokjes. Wel slingerden er in de bomen boven de kooien van aapjes andere aapjes rond. Verder hadden ze ook erg mooie vogels die ook in het binnenland rond vliegen. Na het bezoekje aan de dierentuin zijn we verder gefietst naar Zus & Zo om hier weer te lunchen. In de avond zijn we met zijn vieren (Arda, onze andere huisgenoot was inmiddels ook weer terug uit het binnenland) wezen eten in het noorden van de stad, Blauwgrond. Hier staan verschillende Javaanse eethuisjes ofwel Warungs waar de begane grond het restaurant is en daarboven de eigenaren wonen. Hier is het mogelijk om voor een euro of 3 heerlijk avond te eten.

Inmiddels hebben we ook al een trip naar het binnenland geboekt. Maandagochtend zullen wij voor drie dagen naar het Anaula Resort vertrekken. Hier zullen we uiteraard natuurlijk ook binnenkort ook iets over schrijven op de blog.

Jacqueline van Langeveld

Weer met plezier jullie verhaal gelezen. Geniet van jullie trip naar het binnenland. Tot de volgende keer ?

Babette van 't Zelfde

Hai Eileen en Marten,

Wat een leuke foto's !! Fijn te lezen dat het jullie goed gaat. Geniet van het mooie Suriname en van al jullie belevenissen met elkaar. Dikke kus, ook van Cock X

Elly Schapendonk

Goed bezig zeg. Onthouden jullie de leukste plekjes?
Xxx

Nancy Groenenberg

Leuk stukje weer om te lezen. Veel plezier met de tocht naar het binnenland. Groetjes, Nancy, Timo en Cela

Sally

Klinkt goed.