marteneileensuriname.reismee.nl

De laatste week vakantie

Hallo allemaal, Daar zijn wij weer.

Ondertussen is onze laatste week voordat we moeten beginnen aan onze stage voorbij. Natuurlijk hebben wij niet stilgezeten deze week en hierbij dus ons weekverslag. Vorige week zijn wij nog voordat wij het binnenland in gingen op een tour geweest om dolfijnen te spotten. Deze leven in het brakke water bij de Suriname Rivier. Ondertussen kwamen wij ook andere boten vol met toeristen tegen die hetzelfde plan hadden. Na wat dolfijnen gespot te hebben zijn wij op een strand aan de oceaan neer gestreken en hebben wij daar nog even gezwommen. Op de terugweg kwamen we weer langs de plek waar de dolfijnen waren en hier hebben wij onze beste foto's genomen. Vooral door de wind op het strand hadden wij niet door dat wij vol verbrand waren ondanks het goede insmeren. Ondertussen hebben wij er geen last meer van en zijn wij al wel verveld.

Meteen de dag daarna zijn wij in de ochtend vertokken met de bus richting Atjoni. Dit is een dorpje dat aan het begin van de Boven Suriname rivier ligt en vanaf daar gaan er veel korjaals naar de aan de rivier geleden dorpjes. Wij stapten hier op om richting Anaula te gaan. Voor jullie informatie konden wij kiezen tussen een back to basic tour waar je met ongeveer alleen een hangmat de jungle in gaat om daar te jagen en vissen voor eten, of naar een resort waar je in comfortabele huisjes slaapt met een zwembad, douche en 3 keer per dag lekker eten. Wij hebben dus voor het laatste gekozen. Wij gingen er van uit dat het redelijk luxe was, en dat was het dan ook. Nadeel was dan weer wel dat wij de enige jeugdigen waren op deze trip en de rest van de mede reizigers ouder was dan onze ouders. Hier hebben wij dan wel weer allemaal informatie gekregen waar je lekker kan eten en waar het leuk is om heen te gaan.

Tijdens deze trip hebben wij de eerste dag in de sula gezeten (stroomversnelling) en gezwommen in de rivier om 's avonds kaaiman te gaan spotten. Elke ochtend kwamen de aapjes van het eiland richting het resort om te kijken of er nog wat eten te halen was. Hier hebben wij dus wilde aapjes kunnen voeren. Voor Eileen was dit een moment om nooit meer te vergeten en die heeft het elke keer als dit kon gedaan. De dag daarna hebben wij een dorpswandeling gedaan door Nieuw-Aurora waar de locals nog in kleine hutjes leven. Dit staat enorm ver weg van het westerse leven van wat wij gewend zijn. De mannen en vrouwen leven gescheiden ook al zijn ze getrouwd en sommige mannen hebben ook meerdere vrouwen. Deze vrouwen leven dan weer niet samen want anders zouden die ruzie krijgen en dat moet je als man natuurlijk ook niet hebben. Na een wandeling over het eiland waar we wat geleerd hebben over wat planten, bomen en dieren was er 's avonds een culturele avond waar danseressen uit Nieuw-Aurora kwamen dansen voor ons. Van ons had dit niet echt gehoeven maar het was leuk om voor een keertje mee te maken. De dag daarna zat onze trip er al weer op en kwamen we thuis met de verassing dat we 3 nieuwe huisgenootjes hebben (Jill, Pam en Lysanne).

Donderdag waren wij uitgenodigd om naar een huisfeest te gaan en dit was dan onze eerste huisavond met de nieuwe mensen. Dit was een zeer lange nacht en de dag daarna waren we nog steeds aan het bijkomen. Die avond waren wij nog uit eten geweest bij Bar Zuid om terug te komen met de verassing dat er een kat op ons terras zat. Deze kat (nu genaamd Bikkel) was de volgende ochtend weer weg maar is ondertussen terug gekeerd. Zaterdag zijn we nog gaan bowlen om vervolgens heel even naar een ander feest gegaan in Torarica waarop we op het idee kwamen om naar het casino te gaan. Zolang je aan een tafel zit krijg je gratis eten en drinken. Voor Marten was dit het goedkoopste biertje ooit want hij had 40 SRD winst (ongeveer 4,5 euro) en een biertje.

Morgen begint voor ons onze stage periode. We kijken er heel erg naar uit en hebben er zin in!

Carmen

Ja jongelui , is uit met vakantie vieren. Ha, ha, maar er staat een nieuwe uitdaging te wachten:
Onderzoek, een 'werkend leven', op z'n Surinaams. Ben heel benieuwd , SUCCES XX en voor allebei een kopje van Mikus & Kisa. ( vanwege de vreemde Bikkel ...miauw)

Jan vt Zelfde

Weer een boeiend verhaal Eileen en Marten. Jammer dat deze vakantieperiode is afgelopen, veel succes morgen bij jullie eerste stage dag. Zal best wel weer dag met verassingen worden. We gaan het horen.

Jacqueline van Langeveld

Jullie hebben wel een hele leuke vakantie gehad. Dit pakken ze jullie niet meer af. Veel succes morgen.

Elly Schapendonk

Wat een leuke dingen hebben jullie gedaan. Super. Heel veel succes op je stage en tot Skype.
XXX

Ben

mooie ervaringen. Geeft ons leuke ideeën voor als wij naar Suriname gaan ? veel succes met jullie stagestart.

Nancy groenenberg

Veel succes en plezier met jullie stage

Wilma stam

Super geniet ervan en succes! XX