marteneileensuriname.reismee.nl

LUIAARD!!!

Hallo allemaal,

We zijn al meer dan twee weken verder in ons avontuur in Suriname en hebben natuurlijk weer het een en ander meegemaakt. Om alle Halloween feestjes te ontwijken, en omdat wij graag nog een keer naar Brownsberg wilden, hebben wij in het weekend van 28 en 29 oktober een trip gemaakt naar Brownsberg en Ston eiland. Brownsberg is een berg in het district Brokopondo en is gelegen aan van Blommenstein stuwmeer. Dit stuwmeer heeft de omvang net zo groot als de provincie Utrecht. Eerst zijn we met de auto de berg opgereden. Dit zou zo’n 13km zijn, maar met de auto die we hadden en de toestand van het wegdek, voelde het eerder als 50km. Na eindelijk de top bereikt te hebben, zijn we lekkere javaanse bami gaan eten en hebben we hierna onze ‘trektocht’ voortgezet. Vanaf de top van de berg zijn we naar beneden geklauterd om de watervallen te bezoeken. Bij de splitsing kon er gekozen worden welke waterval er eerst bezocht werd. Ons werd aangeraden om eerst de Irene waterval te bezoeken, omdat deze het verst weg was en meer de moeite waard was. Na een uur afdalen hadden we eindelijk de waterval bereikt. Er stond gelukkig nog aardig wat water in ondanks het droge seizoen nog gaande was. De terugtocht naar boven was een minder pretje. Het was best wel heel erg steil en heftig voor onze ongetrainde beentjes.

Wederom teruggekomen bij de splitsing besloten Marten en ik toch nog naar de Leo waterval te gaan. Dit was dan ook maar 10 minuutjes lopen, maar niet echt heel speciaal na de Irene. De Leo stond namelijk wel zo goed als droog. Wel hebben we hier ‘kwatta’ apen rond zien slingeren, wat toch wel een beetje special is omdat wij als bewoners van de kwattaweg vaak zo genoemd worden.

Weer op de top van de berg werden wij teruggereden naar Ston eiland. Dit is een soort mini vakantieparkje met allemaal huisjes met kamers, bedden en een keuken. Hier hebben wij dus ook overnacht. De volgende dag stond een bezoekje aan babun eiland op het programma. Op dit eilandje woont één gezin en een familie brulapen. Ook hebben wij hier een luiaard gezien, die ons de hele tijd met een big smile aan het aankijken was. (hoogte puntje van de trip).

Terug van het eiland is er nog even gezwommen en nog een kaartspelletje gespeeld en daarna was het alweer tijd om terug te keren naar Paramaribo om natuurlijk Max en zijn winst te volgen op de laptop.

Ook op stage hebben wij niet stil gezeten. Na een wat mindere week, lees miscommunicatie vanuit het bedrijf en Avans, zijn wij weer verder gegaan met ons project. Momenteel is het de bedoeling dat wij een SOP op gaan stellen. Dit is een validatie methode en een werkwijze voor de onderzoeken die wij uitvoeren. Echter gaat dit nu wel om alleen Vitamine C en de suiker sacharose en niet om de andere vitaminen en suikers, dit wegens gebrek aan deze stoffen. Gelukkig komen onze docenten uit Nederland over een paar weken en die kunnen misschien het een en ander voor ons meenemen, zodat wij ons project ook verder uit kunnen voeren.

Carmen

Wij zijn blij dat jullie de Brownsberg met 'moeite' beklommen zijn. Voor ons 'ouwetjes' iets meer comfortabel over 2 weken. We hebben er zin in. We tellen af. XX

Elly Schapendonk

Het blijven avonturen daar. Als Carmen en Jan nu uitproberen wat jullie bedenken kunnen wij daar uit de mooiste uitjes kiezen. (: we tellen al een beetje af.

Sally

In februari ga ik 2 weken naar Brokopondo. Dat maakt dat ik jullie verhalen ineens heel anders lees.