marteneileensuriname.reismee.nl

Druk, druk, druk

Daar zijn we weer, ruim twee weken verder. Twee redelijk intensieve weken.

Na de terugkomst van Blanche Marie waren we beide nog er moe van deze trip. We hebben dan ook bijna elke dag een middagdutje gedaan. Donderdag kwamen mijn ouders aan op Zanderij en had ik kunnen regelen dat ik mee kon naar het vliegveld om ze op te halen, dit was voor hun een grote verassing. Het wachten op het vliegveld duurde natuurlijk weer heel lang, omdat ze aardig traag zijn bij de douane en mijn ouders ook nog hun koffer kwijt waren (deze was achteraf gewoon ergens langs de zijkant geplaats door andere mensen). Eenmaal in de aankomsthal was ik nog maar een van de weinige mensen die hier stond te wachten en hadden ze het al aardig snel door, maar konden het nog niet echt geloven dat ik mee was gegaan. Eenmaal terug in het hotel hadden ze besloten dat ze toch nog wel honger hadden en is Marten ons met de taxi op komen halen om door te gaan naar Bar Zuid. Dit vonden ze zo lekker dat hier in de afgelopen twee weken aardig veel is gegeten. Vrijdag ben ik dan ook na stage met mijn ouders de stad in geweest om ze het een en ander te laten zien. Zaterdag was het ‘Srefidensi’ ofwel onafhankelijkheids dag in Suriname. Dit werd dan ook uibundig uit gepakt met kraampjes in de Palmentuin en vele festiviteiten in de stad. Het grote feest was dit jaar in Brokopondo waar het defilee werd gehouden. In de middag hebben wij dan ook even de stad door gelopen en hebben wij lekker gesnoept bij Zus & Zo. We zijn deze avond weer vroeg naar bed gegaan aangezien er de volgende dag een lange reis voor de boeg stond om naar BigiPan te gaan.

Zondagochtend zijn we met zijn vieren vertrokken naar BigiPan, na wat tegenslagen waren we uiteindelijk rond 3 uur gearriveerd in onze Lodge op BigiPan. BigiPan is een groot natuurgebied dat ooit is overstroomd door een springvloed en nu dus vol staat met zout water uit de zee. Na een lunch in de lodge ging de eerste vogelspotsessie beginnen. Dit was een groot succes want er waren veel vogels die hun slaapplekje op gingen zoeken. Veel Rode Ibissen en Flamingo’s dus. Na het avondeten zijn we nog kaaimannen gaan spotten. Echter is dit niet gelukt, ook al zweert mijn vader dat hij er wel eentje gezien heeft, maar we hebben wel slangen gezien. De volgende ochtend werden we om halfzes al gewekt om naar de wakker wordende vogels te kijken. Ook dit gaf weer mooie plaatjes. Hierna is ook nog een kort modderbad geweest. Na wederom een lange toch naar huis hebben we nog lekker ergens gegeten en moesten wij ons al snel klaarmaken voor de volgende dag op stage.

Deze week zou ik namelijk mijn project zo goed als afronden met de gekregen spullen uit Nederland, dus hier is de rest van de week mee gevuld geweest. Het volgende weekend stond ook al weer vol gepland. Zaterdag zijn we met zijn alle naar plantage Peperpot geweest. Voor het bereiken van Peperpot hebben we nog aan de overkant gestaan van de ‘platte brug’, dit was waar vroegen de bootjes vanaf waterkant arriveerde om op Commewijne te komen. Hier ware hele schattige kittens die natuurlijk ook gekroeld moesten worden. Op Peperpot zelf hebben we een rondleiding gehad over de oude koffie en cacoa plantage en ook nog wat aapjes gespot. Ook zijn we naar de oude voorkant van de plantage geweest om hier in de oude fabriek te kijken hoe de koffie werd verpakt.

Zondag zijn we de hele dag wezen varen. De dag begon met het spotten van dolfijnen. Dit waren er dit keer heel veel en ook waren er een aantal kleintjes die graag hun kunstjes aan ons wilde laten zien. Dit gebeurde echter allemaal zo snel dat het moeilijk bij te houden was met de camera. Na de dolfijnen werd de toch voortgezet richting plantage Rust en Werk. Op deze plantage kregen wij een rondleiding en hier hadden ze ook wilde Kaaimannen die opgevangen werden, schildpadden en ook tot onze verblijding ook kittens. Na Rust en Werk zijn we doorgevaren naar de plantages Frederikshoop en Margreta. Hier waren de oude koloniale huizen opgeknapt en omgetoverd tot een soort groot resort. Als laatste zijn we langs Nieuw Amsterdam gevaren. We waren hier al best wel moe dus zijn we hier niet erg lang gebleven. Eenmaal terug varende naar Waterkant wilde mijn vader nog graag lang het scheepswrak in de rivier varen dus hebben we dit ook nog gedaan.


Maandag, dinsdag en woensdag gingen mijn ouders naar Anaula dus kregen Marten en ik de mogelijkheid om deze dagen in het hotel te verblijven. Hier hebben we het dus ook goed van genoten en hebben we ook heerlijk geslapen op een goed bed.

Op stage zijn we begonnen met het afmaken van Marten zijn onderzoek gekoppeld met onderzoek naar cholesterol. Verder ben ik meestal na stage nog naar mijn ouders bijvoorbeeld de stad in geweest. Zaterdag zijn mijn ouders weer terug naar het koude Nederland gegaan en zijn Marten en ik naar een BBQ geweest langs de Suriname rivier. Nu dus weer even twee weekjes rust en daarna komen de ouders van Marten alweer.

Reacties

Reacties

Jacqueline Van Langeveld

Wat hebben jullie weer leuke dingen gedaan!
Als ik het zo allemaal lees, heeft de nieuwe camera overuren gemaakt ?
Veel plezier nog. ?

Elly Schapendonk

ja ja we komen eraan! ?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!