marteneileensuriname.reismee.nl

Kerst met tropisch weer

Om te beginnen een gelukkig nieuw jaar voor iedereen en de beste wensen!

Ondertussen is het al een tijdje geleden dat we iets hebben geschreven dus hierbij een update. Het laatste wat wij geschreven hebben is de barbecue op Ayo beach en dat de ouders van Eileen weer naar Nederland waren vertrokken. Weer een aantal weken verder zijn het volgende stel ouders alweer gearriveerd en is het ook weer bijna tijd voor die om weer terug te gaan.

In de tussentijd hebben wij qua trips niet enorm veel uitgevoerd. Op stage was het belangrijk om nog wat dingen af te ronden zodat wij ons stageverslag al in concept in konden leveren bij het laboratorium in Suriname. Dit was nog wel een stressvolle periode omdat we tijdens onze loop van onze stage door tussenkomst van andere projecten die prioriteiten hadden op het lab wat minder ver waren dan we hadden willen zijn. Ook moesten wij tijdens deze periode ook nog een presentatie voorbereiden over ons project hier op het lab. De kennis over HPLC is hier niet groot aangezien je hier pas er mee leert te werken als je op het lab komt en dus amper er les over krijgt tijdens de opleiding. Hier hebben we dus eerst een deel basistheorie moeten geven om vervolgens door te gaan naar onze resultaten. De dag voordat we ons stageverslag in moesten leveren crashte Eileen haar laptop en hebben we in totaal 4 uur besteed aan het herstellen van de laptop zonder dat het hele verslag zou verdwijnen. Het internet is hier namelijk niet van de kwaliteit die het in Nederland is (je zou het enorm slecht kunnen noemen) en daarom had Eileen haar drive uitgezet bij aankomst waardoor ze geen backup had van alle documenten. Gelukkig is dit achteraf goed gekomen en is uiteindelijk alles op tijd ingeleverd.

Buiten stage om hebben we het rustig aan gedaan. We zijn een keer naar spontaan naar de Jumanji in de bioscoop gegaan. Voor Marten was het verhaal al bekend want die had de originele film uit 1995 al een aantal keer gezien maar voor Eileen was dit nieuw. Dit was voor Marten ook de eerste keer in de bioscoop in Suriname en dit was dan ook weer een belevenis door de constante reacties uit het publiek. Als ze hier iets grappig vinden (ook al is het maar een heel flauw woordgrapje) gaan ze helemaal los. Ze leven dus erg mee met de film. De rest van onze tijd hebben we besteed aan veel rusten en zijn we nog een aantal keren uit eten gegaan.

Op de avond van 24 december zijn de ouders van Marten aan gekomen in Suriname. Voordat die bij het hotel waren was het al half 1 dus deze hebben wij pas op eerste kerstdag gezien. Hier hebben we wat door de stad gewandeld maar veel was er niet te beleven aangezien heel veel dingen gesloten waren. Hetzelfde geld voor tweede kerstdag. We hadden voor beide dagen geregeld dat we ergens konden eten zodat we niet met 2 boterhammen in het hotel aan het dineren waren. De 27e zijn ze naar het binnenland vertrokken om in Kninipaati te relaxen terwijl wij nog gewoon stage moesten lopen aangezien wij geen vakantie hebben. Wij hadden in die tijd op stage nog een jaarafsluiting. Dit gaat er alleen heel anders aan toe dan in Nederland. Waar je in Nederland bij een jaarafsluiting of borrel meestal een drankje gaat doen en er een beetje wat te snacken qua borrelnootjes of chips bij staat is dat in Suriname net andersom. Iedereen brengt eten mee waardoor er veel te eten is (bara, saoto soep, cake etc. etc.). Ook zijn er dan in totaal 4 flessen frisdrank en nog wat sap voor zon 15 personen. In plaats van te praten moest iedereen iets presenteren of een act voor doen. Een hele happening dus.

Toen Ben en Elly terugkwamen uit het binnenland zijn we uit eten gegaan en op tijd naar bed gegaan want de volgende dag stond alweer de dolfijnentour op het programma. Hier zijn we dolfijnen gaan spotten, naar braamspunt gegaan (het zowat enige echte strand in Suriname, ligt aan de zee/oceaan), heel even gekeken in een vissersdorp, een plantage bezocht, door Nieuw-Amsterdam (fort) gelopen en zijn we geëindigd op een personeelsfeest van een bedrijf dat een feestlocatie dat afgehuurd. Van de dolfijnen hebben we prachtige foto’s kunnen maken want ze waren veel aan het springen. In Braamspunt waren we weggespoeld door de krachtige golven door het opkomende water aangezien het vloed werd. Bij de plantage hebben we 4 dagen oude kittens gezien en vastgehouden. Net als een schildpad en een kaaiman. Ook hebben we daar wat geleerd over de geschiedenis van plantage Rust en Werk. Daarna zijn we nog snel even door Nieuw-Amsterdam gelopen maar hier was ook veel dicht door de tijd van het jaar. Op de weg terug zag onze gids nog een feestje van een welgestelde neef van hem. Hij was een belangrijk persoon binnen dit bedrijf dat feesten organiseerde en hij nodigde ons uit om ook even te kijken. We hebben hier wat gegeten en gedronken maar moesten snel weg omdat het eb werd waardoor de boot bijna kwam vast te liggen. Het was niet van lange duur maar we hebben wel een Surinaams feest meegemaakt.

Oud en Nieuw hebben wij vooral met zijn 4en gevierd. We waren ’s middags de stad in geweest en hebben hier nog wat sfeer geproefd en een gedeelte van de pagara estafette meegemaakt. Dit zijn heel veel 1000 (of meer) klappers. Deze matten worden gesponsord door bedrijven of winkels en dit roepen ze dan om. Het weer was alleen niet zo geweldig en door de regen en de enorme drukte in de stad zijn wij dan dus ook bij ons thuis gaan zitten. Hier hebben wij met de top 2000 op de achtergrond die af en toe weg viel door de slechte verbinding een spelletje gespeeld. Na wat phoulourie (zoek maar op) te hebben gebakken als alternatief op oliebollen hebben we gebarbecued en om Nederlandse tijd 12 uur nog wat belletjes gepleegd om vervolgens rustig het Surinaamse 2018 in te gaan. We hebben het vuurwerk bekeken en toen het wat rustiger was hebben we geprobeerd een taxi aan te houden zodat Ben en Elly terug konden naar het hotel. Dit was nog lastiger dan we dachten aangezien alle telefooncentrales van de taxi’s vrij hadden. Uiteindelijk hebben ze ongeveer het dubbele moeten betalen (dit viel nog reuze mee qua prijs voor oud en nieuw blijkbaar) maar waren ze op tijd weer thuis. Zo hebben wij in Suriname wat van de Surinaamse manier meegemaakt en hebben we rustig met elkaar het jaar afgesloten. Ondertussen zijn Martens ouders naar Bigipan geweest terwijl wij op stage waren. Bij terugkomst hebben we nog een wandeling door de stad gedaan waarbij we de houten kathedraal hebben bekeken en in fort Zeelandia zijn geweest. We hebben nog wat souvenirs ingeslagen voor het thuisfront. Vandaag is de laatste dag dat Ben en Elly hier zijn dus we gaan na stage nog even daarheen om samen wat te eten zodat ze met een volle Surinaamse buik terug kunnen naar Nederland.

Voor ons is het nog 2 weken stagelopen en ook voor ons komt dus het einde van onze tijd hier in zicht. We zijn bezig met nog wat trips te plannen voordat we teruggaan naar Nederland zodat we dit kunnen doen in de anderhalve week die wij hier nog vrij hebben. We vliegen de 30e weg uit Suriname en landen de 31e weer op Schiphol. Nog genoeg om naar uit te kijken voor ons dus.

Door de trage internet verbinding in Suriname kunnen wij helaas niet alle foto's die we zouden willen delen op deze blog uploaden. Onze excuses.

Carmen

Hè, hè ...eindelijk weer eens een verslag ! Klinkt goed allemaal en fijn dat de dolfijnen zich van hun beste kant hebben laten zien. Mooie plaatjes. Nog en paar weken, de laatste loodjes qua stage en nog even genieten van het mooie relaxte Suriname. Maak er nog een mooie tijd van, ...ik ben al aan het afvinken hoor ! Dikke X voor allebei!

Elly Schapendonk

Wat hebben we genoten in dit bijzondere land, vol tegenstellingen. We zijn goed onthaast en zijn 2018 heel ontspannen begonnen. Wat hebben jullie goed voor ons gezorgd. Dank voor alle belletjes. Taxiritten regelen etentjes spelletjes , rondleidingen en voor al jullie gezelligheid. Het was top.
Xxx mama

Jacqueline

Leuk verhaal weer! Veel succes met de laatste stage weken en geniet nog van de te plannen tripjes.
Groetjes ?