marteneileensuriname.reismee.nl

Waarom doen mensen dit?!

Daar zijn wij weer met waarschijnlijk onze laatste blog vanuit Suriname. Na onze laatste blog hebben wij onze stage afgerond en afscheid genomen iedereen daar. Ook hebben wij nog wat kleine souvenirtjes gekocht voor wat gezellige mensen thuis. Voor de rest gaat deze blog over onze trip naar de fredberg. Deze berg is nog maar recentelijk (2013 als ik het goed heb) ontdekt door Fred Pansa en sindsdien gaan en trips naar toe. Hierbij loop je de berg op en slaap je daar ook midden in de jungle/ bovenop de berg in je hangmatje.

Wij waren dus op zondag vertrokken richting de berg. Om half 8 zouden wij opgehaald worden, dit werd al gauw een Surinaamse half 8 dus het was zon 10 voor 8 voordat wij echt vertrokken. Onderweg hebben wij nog een aantal stops gehaald om boodschappen te doen. Ook zagen wij onderweg een grison oversteken. Dit diertje laat zich niet graag zien en het was dus best bijzonder dat wij die zagen. Ook moesten wij heel even stoppen voor een overstekende leguaan die na wat getoeter toch maar door liep. Na zon 3,5 uur in de auto waren wij aangekomen in de jungle bij het basiskamp. Onderaan de berg is er een soort bungalowpark gebouwd. Hier kunnen gasten, toeristen en het personeel slapen. Er is een klein beekje en om je heen hoor je al snel de hoeveelheid dieren.

Er is toen besloten om die naar een grot te lopen en dat wij daar zouden slapen. Dit was ongeveer 2 uur lopen en met onze volle rugzakken gingen wij dus de jungle in. Als je denkt van; 2 uur lopen is toch niet zo heel zwaar. Dat viel ook wel mee. Helaas is het enorm warm en een hele luchtvochtigheid waardoor je toch nog wel een beetje uitgeput en vooral heel bezweet aan kwam bij onze slaapplek. De enorm zware rugzakken hielpen ook niet. Over het algemeen was het niet enorm zwaar dus maar het waren soms nog wel steile stukjes omhoog. Onderweg hebben wij hier nog een blauw ei gezien van een grote ani. Ook hebben wij een bruine kapucijnsaap zien slingeren en hebben wij in de verte ara’s en spidermonkeys gehoord. Van dichtbij hebben wij helaas alleen een bladpad gezien. Deze was dan wel heel goed gecamoufleerd waardoor het nog lastig was die te spotten. Een van onze gidsen was nog ‘even’ de berg opgelopen om wat vis voor ons te halen die daar was. Eenmaal aangekomen in de grot hebben wij onder het genot van voorbijvliegende vleermuizen een rondleiding gekregen in de grot en hebben wij onze hangmatten opgehangen. Het toilet was vlakbij, namelijk links van de grot in het bos. Het avondmaal bestond uit vis met kousenband en rijst. We hebben maar heel veel water erbij gedronken omdat wij ook flink veel hebben gezweet. We zijn vroeg gaan slapen aangezien het ook al heel vroeg donker werd.

De volgende dag zijn wij wakker geworden met oerwoudgeluiden om je heen. Toch wel special ook al heb je het meerdere keren meegemaakt. Toen het eenmaal licht hebben wij ontbeten en zijn wij al op tijd weer gaan lopen. We zijn nog naar een andere grot gegaan waar wij ook echt in moesten kruipen aangezien de opening niet enorm groot was. Hierbinnen was dan een grote ruimte met een enorme stinklucht van alle vleermuizen die daar meestal verblijven. We hebben weer zon uur gelopen naar de top van de berg en dit was nog best steil. De klim was verdeeld in 3 delen. Het eerste deel was een lang stuk dat niet heel steil was. Het tweede deel was enorm steil en dit voelde je dan ook zeer goed in je benen. Het derde deel was weer minder steil en ook niet enorm lang. Op de top hebben wij meteen onze tassen weggezet en hebben wij na wat uitgerust te hebben de uitkijk punten bekeken. Vanuit deze kale plekken heb je een prachtig uitzicht over het bos. Een van deze uitkijkpunten was richting het noorden, de andere ongeveer op het zuiden. Het noordelijke uitzichtpunt was enorm steil dus mocht je toevallig je telefoon laten vallen, zou er een grote kans zijn dat je die niet meer tegen zou komen. Hier hebben wij een arend maar ook een Ara over zien vliegen. Helaas hadden wij de verkeerde lens op de camera waardoor wij geen foto hebben kunnen maken. Na de lunch met pasta en tonijn hadden wij weer voldoende energie om heel de dag over de jungle heen kunnen kijken. Behalve het uitzicht is er niet enorm veel te doen en moet je dus jezelf vermaken. Hoe wij dit hebben gedaan is door kleine stukjes hout naar voorbijlopende rotshagedissen te gooien. Deze hagedissen lopen elke keer een klein stukje om dan vervolgens als ze stilstaan te gaan knikken. Na deze geobserveerd te hebben zijn wij wat gaan dutten en hebben wij gekeken naar de uitzichten. Helaas hebben wij de zonsondergang niet kunnen zien aangezien het enorm bewolkt was. Ook geen sterrenkijken dus en we zijn dus alweer redelijk op tijd naar bed gegaan.

De derde dag zijn wij wakker geworden met regen en hebben wij na de mislukking met de zonsondergang ook geen zonsopgang kunnen bekijken. Na wat langer te hebben blijven liggen in de hangmatten hebben wij na het eten maar weer een bezigheid gevonden. Wij hebben weer wat rondgekeken vanaf de berg. Hier heeft Eileen een vogel gespot en een foto van gemaakt. Toen er later werd ingezoomd bleek deze vogel een rood met blauwe ara te zijn. Uiteindelijk hebben wij dan toch de foto, helaas van toch heel ver weg. We hebben ook nog de rotshaan gespot. Deze cock of the rock (zo wordt hij ook wel genoemd) is een hele kleurrijke vogel die danst als ze willen paren. Om deze reden is er ook momenteel een team van BBC om hiervoor planet earth te filmen. Terug naar beneden kwamen wij deze mensen ook tegen met een enorme rugzak met een camera erin. Deze mensen slapen op het basiskamp en lopen elke dag de berg. Hier zitten ze dan 8 tot 10 uur lang per dag in een zelfgebouwd hutje met bladeren er overheen in de hoop dat de vogels voorbijkomen en ook gaan dansen met elkaar. Wij hebben op de weg terug nog een knoflookliaan gezien die ook enorm ruikt naar knoflook. Deze wordt gebruikt voor rituelen in het binnenland. Ook hebben wij nog een zijdeaap gezien en toekans gehoord.

Teruggekomen op basiskamp hebben wij pompoensoep gegeten (wat zal elly toch trots zijn op haar kleine jongen) en zijn wij om de tijd te doden gaan vissen. Hier heeft vooral Eileen blijkbaar talent voor. Eileen had enorm veel vissen terwijl Marten er met een royale vangst van 1 klein visje er mee af kwam. Uiteindelijk hadden wij die dag zon 30 visjes gevangen. Voor geïnteresseerden hebben wij nog opgezocht wat voor vissen dit waren. Voor vele hebben wij alleen de wetenschappelijke naam kunnen vinden. De vangst bestond uit moenkhausia chrysaryrea en een Guianacara owroewefi (ook wel krobia genoemd). Het avondeten bestond uit bami en we hebben even gepraat met de filmcrew. Die avond zijn wij nog een avondwandeling gaan maken om te kijken of we nog wat hebben kunnen spotten. Hier hebben wij veel kikkers gezien en een schildpad. Ook heeft Dick (onze eigen gids, bioloog en Freek vonk) een grote libel gevangen. Een prachtboomkikker, reuzenboomkikker, savannepas, gewone Surinaamse boomkikker, zuid Amerikaanse makikikker, gestreepte bruine boomkikker en een Boliviaanse fluitkikker was de kikker vondst. Helaas (of gelukkig) hebben wij geen slangen kunnen vinden.

We hebben die nacht geslapen in een bed en hebben en hebben een ochtendwandeling gemaakt. Hierbij hebben wij nog wat bruine kapucijns apen gezien en een aantal vogels. Om de tijd te doden terwijl wij aan het wachten waren op onze rit terug zijn wij nog gaan vissen en is Eileen nog aangevallen door een vuurmeerval. Om toch nog te winnen hebben wij deze daarna maar opgegeten samen met een aantal van de andere gevangen vissen. We zijn uiteindelijk er wel achter gekomen dat Marten toch niet een enorm talent is qua vissen vangen. Na een rit van weer 3,5 uur terug zijn wij weer in de enorm luidruchtige stad teruggekomen. Wat is het toch een enorm contrast.

De dagen totdat wij terug vliegen gaan wij besteden aan wat vakantie houden in de stad. Wij gaan nog een mixology class doen bij het rumhuis en nog wat andere kleine dingen. Voor ons zit de tijd in Suriname er nu echt bijna op. Wij vliegen over 5 dagen terug naar Nederland en dan zal ook al weer snel het dagelijkse leven daar beginnen. Voor nu nog maar even ons hier vermaken.

Carmen

Één grote dierentuin dus , Fredberg! Nu nog effe chillen en genieten van deze laatste dagen in Paramaribo?! Voor je het weet zijn jullie weer in ons natte koude kikkerlandje.......??

Elly Schapendonk

Ook zonder pompoensoep een trotse moeder.
Jullie hebben het geweldig gedaan.
Geniet nog even ook al is het warm.
We zullen jullie warm ontvangen. ???

Ben

Fred berg is dus geen pretpark maar wel een mooi natuurgebied. jullie hebben de kolibrie die bij mij maar niet wilde poseren. mooie foto's. nou nog lekker even chillen en tot woensdag.