marteneileensuriname.reismee.nl

Stage lopen in Suriname

Hallo allemaal!

Wat tof dat jullie de moeite nemen om te lezen hoe het met ons gaat en op de hoogte te blijven met wat wij allemaal beleven. Voor de mensen die niet weten wat wij nou precies gaan doen is Suriname is hier een kleine uitleg. Wij lopen stage op het Centraal Laboratorium Suriname te Paramaribo om in een full diet study onderzoek te doen naar Suikers (Eileen) en Vitaminen (Marten) in groenten en andere voedingsmiddelen voor en na bereiding. De stage zelf duurt 20 weken maar wij zijn er nu al om nog even te genieten voordat we aan de slag moeten. We vertrekken eind januari weer naar Nederland dus we hebben ook na de 20 weken nog wat tijd voor ons zelf.

Wij zijn 17 augustus rond kwart voor 8 Nederlandse tijd op schiphol aangekomen om te vliegen maar door technische mankementen aan het vliegtuig gingen wij uiteindelijk om iets over 2 de lucht in. Tijdens de vlucht kregen we wat drankjes, 2 maaltijden en een ijsje. Volgens Eileen waren de maaltijden niet geweldig en ze werd misselijk van de 'vliegtuig eten lucht'. Na een aantal korte dutjes van Marten en geen slaap van Eileen ,aangezien haar stoel niet naar achter kon, zijn wij 9 uur later het luchtruim van Suriname binnen gevlogen waar wij werden getrakteerd op een prachtig uitzicht van bossen. Het leek op een enorm groot uitgestreken biljard laken van bomen met af en toe een meer of een rivier.

De landing ging soepel en we kwamen aan op het vliegveld wat in vergelijking met Schiphol minuscuul is. Na een hele lange wachttijd voor de douane konden we dan toch nog op zoek naar de transfer. Uiteindelijk kwamen we met heel de reis om 9 uur Surinaamse tijd aan (het tijdsverschil bedraagt 5 uur in de zomer en 4 uur in de winter ). Uitgeput van de reis doken we snel ons bed in.

De dag daarna stond in het teken van wat dingen regelen en heel kort om ons heen kijken. We hebben fietsen op kunnen halen en hebben geprobeerd om een betaling te maken voor het MKV. Dit moet via De Surinaamsche Bank (DSB) alleen waren we er toen nog niet achter dat bijna alles sluit om 2 uur. Na een heel stuk fietsen naast alle langsrijdende auto's konden we uiteindelijk met lege handen weer naar huis. De rest van de dag hebben we niet veel gedaan behalve heel veel zweten (het is momenteel 32 graden), water drinken en wat kleine boodschappen. De rest van de dag hebben we wat rond gehangen rond het huis en dingen uitgezocht om te gaan doen de komende tijd. Ben je al een keer in Suriname geweest en heb je nog tips laat het dan vooral weten!

Marten zijn nek is ondertussen flink verbrand en Eileen had wat problemen met haar pinpas maar die zijn alweer opgelost. Het is voor ons nog erg wennen aan de cultuur en hoe de dingen hier geregeld zijn. Tijdens het fietsen naar een pinautomaat werd er om de 2 minuten naar ons getoeterd. Of het nou is omdat we vlak langs een drukke straat fietsen waar de auto's langs rijden of omdat ze graag naar blanke blonde meisjes toeteren komt weten we niet zeker maar we vermoeden het laatste.

Elly Schapendonk

Fijn om berichten over jullie te kunnen volgen op deze manier. Geniet lekker van jullie vakantiedagen. Enne Marten
Goed smeren.!

Ben Schapendonk

Net een dag weg, maar toch goed om te horen hoe het bij jullie loopt.

Mirjam de jager

Een toffe tijd gewenst beiden!

Carmen van 't Zelfde

Leuk verslag Eileen & Marten, geniet ervan ...zie uit naar het volgende verhaal. X

Nancy Groenenberg

Fijn dat jullie goed zijn aangekomen. Nu lekker bijkomen van de reis en genieten van het mooie land.
Leuk deze blog, benieuwd naar de volgende.
Groetjes ook van Timo en Cela

Patricia de Bie

Leuk om jullie zo te volgen! Njoy!!

Nicole van de Wiel

Leuk om jullie avonturen zo te kunnen volgen. Geniet van de vakantiedagen voor het echte werk begint!

Buurvrouw en buurman

Ik zei het al tegen je Marten hou Eileen maar goed vast want die Suri's zijn niet te vertrouwen

Erik Stam

Mooie belevenissen - enjoy Suriname!

Jacqueline van Langeveld

Leuk om jullie belevenissen zo te lezen. Ik kijk uit naar de volgende! Veel plezier ?

Tante Sally

Toi toi toi

jan vt zelfde

Mooi verhaal en mooie foto's. Jullie beginnen al aardig te wennen zo te zien/lezen. Geniet er maar lekker van en heb het leuk.

Carmen

Het lijkt wel dhr.en mevr. Freek Vonk daar ? Geniet ervan. Wij verwennen Mikus &Kisa wel. XX